Language

søndag den 7. januar 2018

Batteriet - Del 1

Leaf batteri

Batteriet, kilden til nettets største debat omkring Nissan Leaf.

Rækkevidde

Lad os bare tage tyren ved hornene og snakke om batteriet.
Ja, det er "kun" 40 kWh og ja, der findes biler med større batteri, men spørg dig selv "er det nødvendigt med et større batteri?".

Jeg har ikke planer om at skrive større beregninger her på siden, men vil gerne argumentere for at rækkevidden er tilstrækkelig for de fleste.

Den nye Leaf er kommet med en rækkevidde på 378 km (NEDC) eller 150 miles (EPA).
Til sammenligning havde 2016/2017 udgaven en rækkevidde på 250 km (NEDC) eller 107 miles (EPA).

Netop de 250 km gjorde at jeg dengang stod foran forhandlerens dør på lanceringsdagen.

Skuffelse var dog stor, da vi under prøvekørsel ikke nåede noget der mindede om 150 km i rækkevidde.
Til bilens forsvar var det vinter og vi trådte speederen i bund for at prøve den af, hvilket selv sagt ikke er særlig brændstof økonomisk.

De førnævnte tal kræver lidt forklaring, for alle vil med det samme sige at tallene ikke stemmer overens.
Bemærk at jeg skriver "eller" imellem NEDC og EPA. Det er fordi, det er to forskellige standarder til at måle en bils brændstofforbrug med.

NEDC er den europæiske standard for brændstofforbrug. Og ja den er mangelfuld.
Alle der har kigget på en benzin/diesel bil har efterhånden indbygget et filter for forbrug.
Det er fordi at NEDC ikke har så meget motorvejskørsel med i deres målinger.
EPA er den amerikanske standard for brændstofforbrug, og denne er tættere på sandheden end NEDC.

Nu ikke noget med at lave en parallel imellem tallene, NEDC er stadig forkert i forhold til EPA.
Hvis vi skal bruge rækkevidde til noget så skal vi kigge på EPA indtil den nye standard (WLTP) bliver listet.
2016/2017 Leaf har, til mange brugere, sagtens kunne levere 100 miles, de fleste siger et sted med 95 og 110 miles, under rimelige vejrforhold.

De "rigtige" tal er således:
Bemærk disse er ikke videnskabeligt tal, men nok nærmere pessimistiske tal.
Hvis vi tager udgangspunkt i det dårlige tal, så er 95 mile ca. 88 - 89 procent af hvad EPA siger.
Dette giver 2016/2017 Leaf en rækkevidde på (95 * 1,609) = 152,8 km

Hvis vi bruger samme procent på den nye Leaf vil det give følgende:
(150 * 0,89) * 1,609 = 214 km.
(EPA i miles * brøken for 89 procent) * 1,609 km på én mile

Jeg har i min søgen, allerede fundet et tal fra en mand i Japan der siger, at 230 - 300 km er realistisk. Det er en lang video men i kan se den her.
Noget kan altså tyde på, at der er noget at komme efter i den nye Leaf.

Vi skal være opmærksom på, at det ikke bare er et nyt batteri i den samme bil.
Der er gjort meget i forhold til regenerativ bremse, forskellige køretilstande, inverter, motor og aerodynamik.
Beregningen vi har lavet her, er derfor temmelig pessimistisk.

Når alt snakken er fyret af, så kan vi vende tilbage til spørgsmålet "er det nødvendigt med et større batteri?".

Rækkevidde er basseret på en batteritemperatur, et koldt batteri kan ikke levere lige så meget rækkevidde som et lunt.
Det skyldes, at der opstår en større modstand i batteriet når det er koldt.
Dette er værd at have for øje når man snakker om rækkevidde i forbindelse med en lang tur, dog vil man opleve, at batteriet i takt med at det bliver varmere, vil kunne række længere.
Der er ikke tale om et tab af kapacitet, da rækkevidden vender tilbage når batteritemperaturen stiger.
Det er et tab af energi fordi elektrisiteten møder modstand, når det tappes fra et koldt batteri.

De fleste mennesker i Danmark vil nok kunne leve med 200 km om dagen. Jeg kan i hvert fald godt da jeg kører ca. 100 km dagligt.

Mange argumenterer, at man skal lade hver dag, og til det kan jeg sige, "hvad så?", hvad er det besværlige i det? De fleste af os brokkede os ikke så meget,  da vi skiftede vores 7 dages Nokia ud med en smartphone.

Man må huske på, at man pludselig har en bil man kan forvarme/køle om morgenen og at den altid er fuld når man skal køre. Bekymringer om at putte sin guldklump ind i en iskold eller glohed bil, kan sparkes til hjørne. Bemærk. Denne feature er ikke med i den billigste model.

Hvor mange har ikke prøvet en stresset morgen, hvor børnene ikke lige har været samarbejdsvillige og man får trådt i en, for stor, snedrive (som man i øvrigt, ikke nåede at fjerne), så man skal skifte sko og strømper, for så endelig at komme ud i en bil, der lige skal have brændstof på.

Du bruger mere tid på at tanke en brændstof bil end at lade en elbil.

Jeg har læst en artikel, jeg desværre ikke kan finde, hvor man beskrev at man faktisk brugte længere tid på at fylde brændstof på en bil, en ved at lade en elbil.

Det lyder vildt, men bliv lige hængende..

Som jeg sagde før, så tager man ind på en tankstation, når man er ved at løbe tør. Her bruger man så ca. 5 min., hvis man er hurtig, til at fylde sin bil og kører igen.
Det der sker her, er at du står i 5 minutter, hvor du ikke kan lave noget andet end at vente.
Det bliver til mange minutter hvis du lægger det sammen over en bils levetid.
Til sammenligning, sætter man sin elbil til lader når man kommer hjem, og så "glemmer" man alt om den.
Det der sker med elbil, er at den står og lader imens du laver andre ting, dvs. du "spilder" ikke tid, da du ikke står og venter på at bilen skal blive klar.

Hvis man regner "vente" tiden sammen, så venter du stort set ikke på en elbil, men du venter på at tanke brændstof.

Der hvor tidsaspektet kan komme ind i billedet, er på en længere tur i elbil.
En elbil kan typisk lades 80% op med en hurtiglader på 30-40 minutter.
Det er rigtig nok længere end at tanke en bil, men der kan være argumenter både for og imod.
Det anbefales at man holder kørepause ca. hver 2. time og i den pause, kan man lade sin elbil.
Den nye Leaf's rækkevidde passer rimelig godt ind i dette interval, da det passer meget godt med 2 timers motorvejskørsel, alt efter kørestil, fart og vejr.
Så der kan du igen lave noget andet imens bilen lader. Toiletbesøg, shoppe lidt, lege med børnene (hvis man har nogen, og de er med), powernap eller spise noget mad.

Jeg ved godt der findes danskere der kører meget, og dette er måske ikke bilen for dem.
Der er selvfølgelig en del andre biler i horisonten, heriblandt også en 2019 Leaf med længere rækkevidde og større ydeevne.

Hold øje efter del 2 om batteriet på denne blog i fremtiden..