Language

mandag den 15. januar 2018

Batteriet - del 2

Yep stadig et Leaf batteri

Batteriet, en sort plet der er svær at vaske af.

En ting man ikke kommer uden om er batteridegradering. Leaf'en har desværre haft store problemer med batterierne i de første årgange.
Især i varme klimaer, hvor folk rapporterede om store kapacitetstab på kort tid. 

Dette er en af årsagerne til den batterigaranti, der nu følger med alle nye solgte Leaf.
Faktisk er der nu batterikapacitetsgaranti på alle elbiler nu. 

Uden at gå for meget i detaljer, så ændrede Nissan på kemien i batterierne i model året 2015 og der har siden ikke været bekræftet meldinger om usædvanligt store kapacitetstab siden.

Der er mange, der påpeger at der ikke er noget aktivt kølingssystem også kaldet TMS (Thermal Management System) til batteriet på den nye Leaf,  og at den derfor vil lide af samme degradering. Min påstand er, at når der ikke er meldinger fra den gamle Leaf siden 2015, så må de have fået styr på de evt. fejl der var. Desuden har Nissan haft en del tid til at udvikle på det nye batteri med denne udfordring for øje.
Der er dog folk, der er afskrækket fra biler uden aktiv køling, og det er den plet Nissan har svært ved at ryste af.
Jeg er ikke bekymret, da det danske klima næppe kommer til at skabe store problemer. Vores vintre er sjældent særlig kolde og vores somre er også sjældent voldsomme varme.

Batteriet i Nissan Leaf er et litium-ion batteri og lige som alle andre litium-ion batterier har det sine begrænsninger.

Nissan har ikke et TMS til deres batteri på den nye Leaf, og det kan resultere i at batteriet måske bliver for varmt under længere kørsel eller gentagende hurtigopladninger med korte mellemrum. De har ændret på opbygningen af batteriet, så det kan være det er bedre til at afgive varme. Jeg tror i hvert fald på at de har afprøvet det.

Lad os lige kigge lidt på litium-ion batterier generelt.
Bedste scenarie for et litium-ion batteri er en temperatur på 20-25 grader celsius. Ofte opgives rækkevidde på elbiler ud fra at batteriet er på ca. 20 grader. Det er ikke forskellige fra brændstof biler som også afprøves under "gode" forhold når man skal måle brændstoføkonomi.

Når temperaturen kommer op på 35-40 grader og højere (bemærk at der tales om batteriets interne temperatur, ikke luften omkring det), dannes der gas i batteriet, hvilket kan skabe metallisk litium i batteriet, som skader kapaciteten.

En af de værste ting man kan gøre er at have 100% strøm på et varmt litium-ion batteri over længere tid, da det vil reducere dets levetid.
Det er bedre at have et lavere energiindhold på et varmt batteri.
Man kan med fordel, på varme dage eller i slutningen af en lang tur, med mange hurtigopladninger og dermed mange langvarige afladninger, vente med at lade bilen op indtil batteritemperaturen er faldet.
Alle elbiler jeg har hørt om, har en batteritemperatur indikator, og den kan man lige kigge på inden man lader.
Nissan Leaf tilbyder, at man kan planlægge hvornår bilen "må" lade, så man kan godt sætte stikket i og så indstille bilen til at starte opladning sent om aftenen, når batteriet er kølet lidt af.
Bemærk dette kræver at bilen er udstyret med Nissan Connect EV Systemet, som ikke er inkluderet i Visia modelle.

Når vi snakker i den kolde ende, så er opladning af litium-ion batterier i kold tilstand heller ikke godt for batteriet. Et batteri med en temperatur på 0 grader eller derunder, har meget svært ved at modtage energi.
En sidste ting, det heller ikke er glad for, er at blive afladt helt, i fagsprog kaldes "deep discharge".

Frygt dog ikke alle faldgruber, de elbiler jeg har hørt om har alle et BMS (Battery management system), som sørger for at hr. og fru. Danmark ikke gør skade på batteriet.
For at sikre imod nogle af disse ting, sørger systemet for at batteriet ikke bliver for koldt, og forhindre opladning i for kolde eller varme tilstande.
Nissan har "reserveret" noget af batteriet, for at undgå total afladning. Derfor vil du måske opleve udtrykket brugbar kapacitet.
Jeg har ikke kunne finde informationer om hvad den brugbar kapacitet på den nye Nissan Leaf er, men på 2016/2017 Leaf var den 27,5 kWh og denne er angivet til 30kWh. De 2,5 kWh til forskel, er den "reserveret" kapacitet jeg snakker om.
I nogle biler er batterikapaciteten større en angivet. Dette er for at sikre levetiden på batteriet.

Et litium-ion batteri lever længest tid, hvis der oplades til 75% og aflades til 65% for så at oplades igen. Dette er bare ikke helt optimalt til en elbil.

Opsummering

Oplad ikke et "varmt" batteri, og her mener jeg over gennemsnittet.
Undgå at aflade bilen for meget, lad den gerne op hvis muligt.
Undgå at bilen står i længere perioder med 100% strøm på, hvis det er meget varmt udenfor.
Undgå at bilen står koldt uden strøm på batteriet, da bilen kan aflade batteriet for at holde batteriet varmt. Bemærk det tager et par dage at aflade den helt hvis den er fuld opladt.

Eller endnu kortere:
Oplad til 80% om sommeren.
Oplad til 100% om vinteren, især hvis du ikke har en hjemmelader.

En sidste ting, der har været debat om er, hvorvidt hurtigladere skader batteriet. Ifølge Nissan har de afprøvet dette, og der er ifølge dem ikke markant levetids ændringer på, om man laver mange eller få opladninger med hurtiglader.
Igen som jeg siger, så skal man bare undgå at få for varmt batteri.

Når alt er sagt, så behøver man ikke bekymre sig så meget, disse råd er for at batteriet holder længst muligt.

Man skal påregne at bilen mister kapacitet med tiden. Garantien på batteriet lyder, at den ikke mister  under 9 ud af 12 streger på bilens kapacitetsindikator inden for 8 år eller 160.000 km.
Skulle man opleve dette, så vil Nissan restaurere batteriet eller udskifte det.
Beregningen er ikke helt lineær gætter jeg på, men hvis vi laver en grov beregning så er 3 ud af 12 = 25% dvs. at hvis den fjerde streg slukker så har man mistet 33% kapacitet.

Hvis tager udgangspunkt i beregningen fra del et, så vil man med garanti have minimum (214 *0,75) 160,5 km rækkevidde når batterigarantien udløber.
Skulle det ikke være nok, så tror jeg at prisen på et nyt batteri er faldet så meget, at det godt kan betale sig at skifte. Især hvis man tænker på hvor meget det vil forlænge bilens levetid.

Det var en ordentlig mundfuld, og jeg har forsøgt at oversætte den viden jeg har fundet så godt som muligt. Jeg tager forbehold for fejl, da jeg ikke på nogen måde er uddannet inden for dette fag.

Hold øje efter næste blog, hvor jeg vil skrive om opladningsmuligheder og samtidig skrive om E-Pedal, som er mulighed for at køre bilen uden at træde på bremsen.