Language

lørdag den 6. oktober 2018

En usædvanlig god køretur.

Prøve Leaf

Køreturen du ikke må snyde dig selv for.

Så kom dagen hvor jeg fik tid til at prøvekøre den nye Nissan Leaf.

Min første kommentar var "Den er større end jeg havde regnet med"... Det er den nemlig.
Tidligere generationer elbiler (Tesla undtaget) har for mig altid været en smule små.
Det har Nissan lavet om på. Den nye Leaf er en hatchback i fulde udstrækninger.
For Nissan kender kan jeg best beskrive det som, en bil der størrelsesmæssigt ligger placeret mellem Nissan Note og Nissan Qashqai.

Man skal lige vænne sig til, at der er en stor midterkonsol og man må tage til takke med en tunnel gennem bilen, som er der af ukendte årsager. Mit gæt er en blanding af kabler og måske noget af den omtalte passive køling af batteriet.

Når man lige har vænnet sig til det, så minder det om at sætte sig i pilotsædet til et rumskib (på den drengeagtige måde), som får en til at føle sig "Mega sej". Mit 12 årige jeg jublede og jeg blev en smule legebarn igen. Dog kom der ikke nogen rumskib motorlyd da startknappen blev trykket ind...
Der er knapper alle vegne og et hav af tilgængelige informationer i biles displays, og selvom navigationsdisplay midt i bilen ikke kan prale af en lækker opløsning, så løser den opgaven.

Køreturen

Jeg startede i "alm." D tilstand, som efterligner automatgear biler og bilen opførte sig som forventet. Det var som at køre min egen bil bare med automatgear. Det første man lige skal vænne sig til at manglen på motorlyd. Man kan svagt høre elmotoren arbejde men ud over det er der helt stille.

Da jeg havde vænnet mig til bilen, skulle der prøves ting. Jeg satte bilen i B tilstand, den med mere "motorbremse", og nu blev det lidt sjovere. Når man slipper speederen, så bremser bilen som om man har skiftet et gear ned og sluppet speederen. Men i stedet for at man bare "spilder" energien, så opsamles den og puttes tilbage i batteriet.

E-Pedal
På forhandlerens opfordring kørte jeg til et stille "øve" område for at prøve E-pedal løsningen. Det handlede mest om at undgå at skabe problemer i trafikken. Jeg slog E-pedal til og konfetti og flag sprang frem og en fanfare startede i anlægget.... Nej, faktisk skete der ikke meget andet end at der i biles display nu stod E-pedal on.
Jeg trykkede forsigtigt pedalen ned, og bilen kørte som før, dog accelererede den på en lidt anden måde, nemlig alt efter hvor langt ned speederen blev trykket.
Og første gang jeg slap pedalen bremsede bilen hårdt, det var derfor forhandleren bad mig om at være i et stille område.
Efter et par minutter, var dette allerede min nye ynglings måde at køre bil på. Det gik hurtigt for mig at lære at tilpasse opbremsning i forhold til trafik og vejforhold. 

ProPilot Assist
Nu skulle ProPilot vise hvad den duede til,
Motorkraft er ikke det der mangler og bilen hopper let og elegant op i fart, man skal lige kigge på speedometer, da man ikke har nogen motor reference til at indikere ens hastighed.
Jeg trykkede på den magiske knap, og nu skete der en masse i displayet (igen klappede mit 12 årige rumskibs jeg), hvad der mest af alt minder om en statusrapport fra en Sci-fi film dukker op for at fortælle om alle ProPilot indstillingerne.
Det var ikke så forskelligt fra min egen fartpilot så jeg indstillede farten og holdt fast.
Det næste der skete gav et lille sug i maven. Hvad jeg bedst kan beskrive som nogle usynlige hænder tager fat i rattet og bilen begynder at styre, WOW. Bilen har ingen problemer med at se striberne på vejen og jeg er nu i teknologiens magt.
Da jeg har vænnet mig til min usynlige ven, konstaterede jeg at vi slet ikke bevægede os med den valgte hastighed. Det var selvfølgelig den adaptive fartpilot, der sørgede for afstand til bilen foran og for at følge med i samme hastighed.
Jeg besluttede mig for at overhale, og i samme øjeblik man blinker for at køre ud til overhaling, er min nye ven med og træder på speederen.
Uden yderligere indikationer ryger vi op på den valgte hastighed og så snart jeg selv har foretaget vognbaneskift, tager bilen rattet igen og nu ryger vi bare derudaf.
Mens jeg nyder denne lille romance opdager jeg pludselig at klokken er blevet mange og jeg må vende hjemad.
Vognbaneskift og 2 km til næste afkørsel, og lastbiler længere fremme. Igen uden min indblanding sætter bilen farten ned og matcher trafikken. Jeg blinker af og kører ud på afkørslen, her skal man så lige være opmærksom på at fartpilot stadig er på, og som vanen tro trykker jeg let på bremsen for at slå fartpilot fra. Nu kommer E-pedal ind i billedet og bilen bremser nu mere og mere op. Den havde jeg glemt og træder selvfølgelig speederen ned så farten bliver normal og stille aftagende.

Ud over alle disse oplevelser fik jeg også lov til at høre alarm for stoppet bile forude og alarm for tværgående trafik da jeg bakkede. Man får en oplevelse af at bilen holder godt øje med omverdenen.

Min korte tur på motorvej viste et forbrug der svarede til ca 160 km på en fuld opladning. Dette passer med min forventning når vi snakker motorvejskørsel. Denne vil formodentligt bliver lidt højere når det er godt vejr.

Konklusion
Der er ikke så meget plads at give af og hvis man er lidt højere end mig, så bliver plads til benene nok et problem. der er massere af plads til hovedet.
Jeg har virkelig lyst til at købe denne bil, men vil gerne have længere rækkevidde, jeg vil holde et skarpt øje med rygtet om at der skulle komme en 60 kWh udgave.
Til sidst vil jeg anbefale at tage en prøvetur hos den nærmeste forhandler, det er en oplevelse.