Language

søndag den 18. marts 2018

Rækkevidde - Hvor svært kan det være


Hvorfor er det så svært at "gætte" rækkevidde.

Jeg har tit hørt og læst spørgsmålet "Hvor svært kan det være at finde rækkevidde?".
Jeg skal prøve at forklare så godt jeg kan.

Som jeg skrev om i mine indlæg omkring batteriet, så er temperatur en faktor der spiller ind på hvor meget energi man kan trække ud af batteriet. Det er dog ikke den eneste faktor der har indflydelse på hvor langt man kan køre på en opladning. *chok*
Faktisk har temperatur også en stor indflydelse på hvor langt en brændstof bil kan køre.

Kørestil

Lige som en brændstof bil, så har kørestil også indflydelse på hvor langt du kører på en opladning.
Hurtig acceleration og brug af bremse koster meget på rækkevidden, da der går meget energi til spilde.
Som jeg beskrev i et af mine forudgående indlæg, er der mange køre indstillinger, der både kan hjælpe med at forlænge rækkevidde og gøre køreturen mere behagelig.
Ud over acceleration og opbremsning, så betyder fart rigtig meget. Igen er der her ingen forskel på en brændstofbil og en elbil, jo hurtigere du kører, jo større vindmodstand opstår der, og jo mere energi skal der til at holde farten.
I den gamle Leaf, har flere dedikeret anvendere samlet informationer om forbrug ved forskellige hastigheder, disse har jeg puttet ind i et regneark og lavet om fra miles til kilometer.
Herunder vises en graf over forbrug pr. kørt kilometer ved en given hastighed.

X = Hastighed, Y = wh/kilometer

Bemærk at dette er fra den gamle Leaf, og at tallene er noteret under "gode" vejrforhold.

Ud fra dette kan man lave et estimat om hvor meget energi der bliver brugt til en køretur.

eks.
10 km ved 100km/t = 10 * 157 = 1570 wh eller 1,570 kwh

Så kan man for sjov sige at man kører konstant med 100 km/t og man har måske 35 kwh.
35000 wh / 157wh pr. km = 222,9 km

Vejgreb

Det næste der har indflydelse er rullemodstand, den modstand der er ved at dine hjul ruller på vejen.
Denne er lidt tricky at påvirke, man vil nemlig gerne have at en bil har et godt vejgreb så man ikke skrider ud, og så man kan bremse.
Har ens dæk dog for godt fat i vejen bliver dette til spild.
Vejgreb er lidt specielt, for mange tror at med et vildt vejgreb, så kan man ikke "ryge" af veje.
Man skal huske på at man har mange kræfter at flytte rundt på, og selvom man har et vildt vejgreb, så vil kraften i en bil i høj fart altid få sin vilje.
Laver man et skarpt sving med et kraftigt vejgreb risikere man i teorien, at bilen vælter.
Har man for lidt vejgreb så skrider bilen nemt ud.
Ved opbremsning har vejgreb en fordel, da man kan aftage meget fart med et kraftigt vejgreb, mens et svagt vejgreb ikke kan aftage så meget fart før man skrider.
Dæk er derfor en vigtig faktor, lige som mængden af luft i dem er vigtig.
For lidt luft kan give større vejgreb (rullemodstand) og for meget luft kan give mindre vejgreb.
Jeg vil ikke komme ind på ekstremer, men et dæk med for lidt luft er et problem og det er et dæk med for meget luft også.
Vand og sne på vejbanen giver også større rulle modstand, og derved skal der bruges mere energi på at komme frem.
De fleste har måske prøvet at køre ind i en vandpyt hvor man kunne mærke, at bilen mistede fart. Dette sker faktisk også når der er vand på vejbanen, bare ikke lige så hårdt, som når man kører ind i en vandpyt.

Vejr

Ud over at temperatur har indflydelse på batteriet, så er koldere luft tættere en varm luft, og det kan i teorien også have en biddragende effekt, til større energiforbrug.
Ud over temperaturen, så har nedbør og vind også indflydelse.
Igen skal jeg gøre opmærksom på, at disse faktorer ikke er anderledes fra en brændstof bil.
Når der falder nedbør, så skal der bruges mere energi på at komme igennem det. Kraftig regn og snefald kan have en drastisk indflydelse på energiforbrug.
Vind har vi alle sammen mærket i vores biler, og mens modvind kan påvirke bilens energiforbrug, så er det faktisk tit sidegående vinde, der påvirker energiforbruget, da bilens aerodynamik primært er fokuseret på at komme frem igennem vinden.

Hvorfor fokuserer vi på rækkevidde?

Årsagen til at der pludselig skal fortælles om vejr og vind og vejgreb, er at en elbils batteri ikke kan indeholde den tilsvarende mængde energi, som en brændstof bil. Og selvom Nissan Leaf fra fået en brændstoføkonomi, der hedder 200 MPGe (Miles Per Gallon electric), svarende til ca. 85 km/l, så kan batteriet ikke indeholde så meget som en brændstoftank.
Derfor er der også i industrien meget stor fokus på at forbedre batteriet, da man tydligt kan se, at effektiviteten ved at anvende strøm overstiger benzin og diesel.