Language

lørdag den 27. januar 2018

E-Pedal og Ladeløsninger

E-pedal

Etpedalskørsel, en ny måde at køre bil på.

Den nye Nissan Leaf kommer med en ny feature med navnet "E-Pedal".
Konceptet er ikke nyt, men der er alligevel nogle nye funktioner i E-pedal, som andre producenter ikke har på nuværende tidspunkt.

Nissan Leaf har flere køre tilstande. Faktisk har den 6 forskellige køre tilstande.

D som er lig med drive, og som er lavet til at opføre sig som en bil med automatgear.
B som minder meget om drive, bare med en mere aggressiv "motorbremse", føles som hvis man skifter et gear ned og fjerner foden fra speederen langsomt.
Nu siger jeg "motorbremse" det er det dog ikke i den forstand vi kender det, men nærmere en dynamo, som bremser bilen og generere strøm til batteriet.
Det er i øvrigt tilfælde for alle køretilstande.

E-Pedal er så den nye tilstand, hvor du får en endnu mere aggressiv opbremsning (ca. 5,5 gange den der er i D tilstand).
Systemet er bygget sådan at det reagere på hvor meget man træder på speederen.
Bilen bremser relativt i forhold til hvor meget man slipper speederen. Så træder man ned sættes farten op, løfter man foden lidt bremser den lidt.
Ved normal kørsel, vil man kunne køre bilen og bremse efter alm. behov.
Bilen holder faktisk stille på en vej med en signing/hældning på op til 30 %, så man skal ikke træde ned på bremsen for at holde stille.
Hvis du vil stoppe hurtigst muligt, skal du stadig træde på bremsepedal.

Der er brugt kræfter på at får opbremsning til at opsamle så meget energi som muligt, og putter tilbage i batteriet, men i nogle tilstande kan man ikke putte strøm tilbage.
Eksempelvis kan det ikke lade sig gøre når batteriet er fuldt.
I dette tilfælde blandes den alm. bremse sammen med "dynamo" for at skabe den samme opremsende effekt som når der godt kan opsamles strøm.

Nissan har brugt meget tid på ar få de forskellige tilstande til at føles naturlige. Man har hos Nissan meget fokus på at nye ting, skal passe ind i vores naturlige mønstre. Dette ses tydeligt med nogle af deres nyeste teknologier.
Eksempelvis, er deres autonome bil udstyret, så den fortæller passagerene i bilen, hvad den har tænkt sig at gøre.
Et andet eksempel er den nye "Brain to vehicle" teknologi, hvor bilen måler chaufførens behag/ubehag ved kørslen og ændre kørestil efter disse målinger.

Når jeg siger at der er 6 forskellige køretilstande, så er det fordi bilen er udstyret med en ECO Mode, som kan være aktiv i de andre 3 tilstande.

ECO Mode ændre på bilens acceleration. Den er designet til at give en mere kontrollabel acceleration. Dette kan være en fordel ved bykørsel, kø kørsel og i sne/isglatte situationer.
Årsagen til navnet ECO Mode, gætter jeg på, kommer af at en blødere acceleration bruger mindre energi, lige som i en brændstofbil, og derved vil det være energibesparende at køre i denne tilstand.

E-Pedal er standard i alle udstyrsmodeller, og selvom jeg ikke har kunne læse det, vil jeg formode at de andre tilstande også er det.

Hvis du ønsker at høre mere om E-Pedal, kan du se en præsentation her.

Opladning hjemme og på farten.

Bemærk alle priser heri er baseret på informationer hentet d. 20. jan. 2018
I Danmark er der i skrivende stund 2 firmater, som udbyder "brændstof" hjemme og ude.
Jeg snakker her om Clever og EON.
Begge firmaer har opstillet lade stationer over hele landet.
De forskelle jeg har kunne finde er lidt på pris og lidt på placeringer af deres lade stationer. Med lad os lige starte med hjemmelader.
Jeg skal lige gøre opmærksom på, at alle ladetider oplyst her, er basseret på normale temperaturforhold. For at læse om dette, se mit blogindlæg Batteriet - Del 2.

Den nye Nissan Leaf er udstyret med 6.6 kW oplader samt en 50 kW DC oplader (hurtiglader). 
Den hurtigste opladning, kan ske på hurtigladere, som er placeret rund om i landet.
Disse kan lade bilen fra næste 0% til 80% på ca. 40 min.

Den hurtigste opladning hjemme, medmindre du har din egen hurtiglader (som koster kassen og kræver en røvfuld strøm) er 6.6 kW opladeren.
En opladning med 6,6kW tager ca. 7,5 timer (fra næsten 0% til 100%).
Nissan er lidt utraditionelle i forhold til andre biler, som Tesla eller Renault, da deres oplader køre på en enkelt fase.
Dette præsentere en udfordring.
For at opnå 6,6kW på en enkelt fase er man nød til at bruge 32 Ampere og det er ikke tilladt i Danmark.
Det højeste man må trække på en enkelt fase er 16 A, og det giver kun 3,3kW.
Dette vil så fordoble opladningstid, til et sted imellem 15 og 16 timer.
Igen er det vigtigt at sige at det er fra næsten 0% til 100% opladning. Hvis man bekymre sig om opladningstiden, skal man huske på, at man lige som en brændstof bil, ikke kører helt tør inden man fylder op. Det bør man i hvert fald ikke :D
Her er den første forskel jeg har oplevet imellem Clever og EON. 
Clever tilbyder i dag, muligheden for at få en transformer på sin installation, som kan transformere fra 3 faser til en enkelt fase med 32 A, og vupti så har man en 6,6kW oplader.
Dette tilbud har jeg ikke fået fra EON, jeg forestiller mig dog, at de ikke er så langt bagefter med en løsning.
En ting ved en hjemmeoplader man skal være opmærksom på, er at det er ens egen strøm der anvendes. Du vil blive opkrævet penge af dit eget elselskab og på nogle faste tidspunkter af året, vil du få penge refunderet fra EON eller Clever.

Dette kan gøres fordi staten har lavet en lov, der giver virksomheder mulighed for at få refunderet strøm anvendt til opladning af elbil.
Denne lov gælder ikke privatpersoner.
Loven er tiltænkt virksomheder med speciale i opladning af elbiler, for at fremme udvikling af lade netværk i Danmark.

Den næste forskel der er på de to firmaer er pris.
Clever har en abonnementsaftale der hedder 599 md. for uendelig strøm på hjemmeoplader og oplader i Danmark, Sverige og lidt af det nordlige Tyskland.
Hvis du ikke har/ønsker en hjemmeoplader, kan man for 399 md, lade ubegrænset på Clever's lade standere i Danmark, Sverige og lidt af det nordlige Tyskland.
Alt dette forudsætter at du bestiller Clever Unlimited samtidig med køb af ny elbil. Ellers er prisen 699 md.
Opstarts udgifter for en standardinstallation er 2500.- for 3,3kW og 4999.- for 6,6kW, bemærk at dette kræver at man kvalificere sig til en standardinstallation, da der ellers kan blive tale om en merudgift.
Man skal være opmærksom hos Clever, da deres pris er en anden hvis der ikke er tale om en nyanskaffelse af elbil.
Prisen lander på 699,- md er uanset om du har hjemmeoplader eller ej i sådan et tilfælde.

EON tilbyder en abonnementsaftale på 579.- md. for biler med batteri kapacitet på under 44 kWh, som er den kategori den nye Leaf hører ind under.
En standard installation koster 5695,- denne tilbydes lige nu gratis sammen med de 2 års strøm, sådan som jeg forstår kampagnen fra Nissan.
Ønskes der ikke en hjemmelader er prisen 379,- md.

For begge gælder der en garanti for at du kan lade, detaljer skal du selv læse, men overordnet betyder denne, at hvis du strander fordi den oplader du ville lade ved ikke virker, og du ikke kan komme til en anden, så kan man blive fragtet gratis til den nærmeste funktionelle lader.

Fælles for begge er, at der medfølger 2 års gratis strøm med den nye Nissan Leaf. Dette tilbud gælder til og med 31-03-2018.

Vær opmærksom på at dette på ingen måde er en komplet gennemgang af de forskellige tilbud hos Clever og EON.

Læs mere om Clever her og om EON her.