Nissan Ariya |
Fremtiden rykker nærmere.
Efter flere år med nye koncepter på IM serien (Intelligent Mobility), har Nissan i år præsenteret en konceptbil ved navn Ariya, der efter rygterne skulle være tættere på en produktionsmodel end koncepter normalt er.
Ariya er basseret på IMx, som man kan google ligt om også. Det er bl.a. årsagen til at mange mener at vi er tæt på en produktionsudgave.
Bilen repræsenterer Nissans fokus på bilens design. I den video jeg linker til i bunden af indlægget kan man høre lidt mere om Nissans vision for deres biler.
Nissan har en vision omkring deres biler, der handler om 3 grundpiller, som går under navnet Intelligent Mobility.
Intelligent Driving
Omhandler Nissans teknologiske hjælpemidler som ProPilot, ProPilot Park, 360 view, kryssende traffik alarm, blind vinkel alarm.. Og mange flere.
I grove træk handler det om at bilen hjælper med en mere afslappende køretur, og på sigt fuld autonomi.
Intelligent Power
Nissan udvikler selv deres elmotor til deres biler, og her handler det om fokus på at levere energi til acceleration, når du har behov for det.
Det handler også om regeneration af energi ved opbremsning, udjævning af bump på vejen ved teknologier som ride control, der styrer energitilførsel til dæk, så bilen kan modvirke ujævn vej.
Intelligent Integration
Nissan har fokus på at bruge elbilens batteri til udjævning af strømforsyning i lokalområdet ved hjælp af teknologi som Vehicle-to-grid. Men også integration imellem bilerne, så de kommunikerer om vejforhold, ulykker og meget mere.
Ariya er udvendigt på størrelse med en Qasquai men inden i skulle der være lige så meget plads som i en Murano.
Til dem der ikke kender Nissan Murano, så er det en lidt mere sportsvan lignende bil.
Ariya er bygget på Nissans nye bil platform, som er designet til elektriske biler.
Bilen har derfor ikke en gear/kadan tunnel ned gennem midten af bilen, hvilket resulterer i en helt flad bund inde i bilen.
Bilen er udstyret med ProPilot 2.0 der gør det muligt med håndfri kørsel i en vognbane på motorvej, og automatisk vognbaneskift (kræver dog at man har hænderne på rattet).
Ud over dette har konceptbilen også en feature hvor du kan kalde bilen frem fra en parkeringsplads fra din mobiltelefon (kun i en lige linje).
Bilen kan pares med ens telefon så den kan låse døre op og indstille sæde og andre køre indstillinger, ud fra hvem der skal køre i bilen.
Ud over dette er den udstyret med 2 motorer, der gør den 4 hjuls trukket.
De 2 motorer udnyttes til at gøre kørsel endnu mere jævn og behagelig, samtidig med at den kan rykke sig meget hurtigt.
Bilen er udstyret med 5. generation batteri fra AESC og har efter rygterne aktiv køling af batteriet.
5. generation batteri vil have større kapacitet pr. kg. og vil føre til større kapacitet uden at de vil påvirke bilens køre egenskaber, pga. vægtforøgelse.
Der er ikke blevet oplyst specifikationer på bilen, men flere kilder mener som sagt, at bilen er tættere på produktion, end koncepter normalt er, koncept navnet er måske mest tilknyttet Ariya, fordi man ikke har låst sig fast på interiør.
Jeg glæder mig personligt til (forhåbentligt) at komme ud og køre i den en dag.
Jeg vil gætte på at produktions versionen kan blive præsenteret i Q3, Q4 til næste år, og at forudbestillinger åbner januar 2021, som det er sket med Nissan Leaf de seneste to år.
Jeg kunne dog godt mistænke Nissan for at sætte farten op på denne bil, da konkurrencen på elbil markedet er højt for tiden.
Jeg kunne skrive meget mere om bilen, men kig hellere selv med på denne video fra Nissan, eller læs mere på nettet ved at søge på Nissan Ariya.